کاربرد شیشه و آینه در ساختمانهای مختلف، رو به افزایش است. تا دو، سه دهه پیش، عمده کاربرد شیشه، در و پنجرههای خانهها و مغازهها بود. البته شیشههای رنگی در خانهها و سکوریت به عنوان درب مغازهها نیز کاربرد داشت. این روزها، شیشههای رنگی کوچک که تلألو رنگ زیبایی داشتند، جنبه هنری پیدا کرده و کمتر در خانههای عادی به کار میروند. نور آفتاب در آپارتمانها به کالایی گران تبدیل شده که هدر دادن حتی بخش کمی از آن، عاقلانه به نظر نمیرسد.
برای خرید پنجره آکپا کلیک کنید. |
به مرور زمان و با متنوعتر شدن تولید شیشه و آینه، کاربرد این وسیله در صنعت ساختمان افزایش پیدا کرد. همچنین متناسب با تنوع محصول و ارتقای کیفی، هزینه خرید و نصب شیشه نیز افزایش چشمگیری پیدا کرد.
از 550 هزار متر مربع تولید روزانه شیشه در کشور، حدود 40 درصد آن به کشورهای همسایه به ویژه ترکیه و آسیای میانه صادر میشود و بقیه، در بازار داخلی توزیع میشود. این در حالی است که عمده نیاز کشور در این بخش از طریق 9 کارخانه تولید داخل تامین میشود و صرفا مواردی مانند رنگ پشت آینه و لمینیت شیشه طلقی اتومبیل از خارج کشور وارد میشود.
سهم اندک ارز در تولید شیشه و آینه، مانع افزایش جدی قیمت آن شد و در سال 1399 متاثر از عواملی همچون افزایش هزینه حملونقل و دستمزد نیروی انسانی، به طور میانگین شاهد 38 درصد افزایش قیمت در این بخش بودیم که کمتر از میانگین افزایش قیمت کالاهای عمومی است. از حدود 1100 واحد فروش و نصب شیشه و آینه که در 5 سال گذشته در تهران فعالیت میکردند، 400 واحد تغییر شغل دادهاند که علت آن، افزایش تولید در و پنجرههای دوجداره در کارخانههای صنعتی است.
به طور کلی قیمت مقطوعی برای شیشهبری و آینه وجود ندارد و قیمتها در این بخش، صرفنظر از کارکرد، جنس و ابعاد، به محله و منطقه ارائه خدمات نصب شیشه و آینه هم ربط دارد. شیشه بالکن، درب شیشهای، دیوار شیشهای دوجداره و آینهکاری آرایشگاه زنانه از جمله مهمترین خدمات ارائه شده توسط شیشهبریها هستند.
منبع: باشگاه دروپنجره نما