کاربرد شیشه و آینه در ساختمانهای مختلف، رو به افزایش است. تا دو، سه دهه پیش، عمده کاربرد شیشه، در و پنجرههای خانهها و مغازهها بود. البته شیشههای رنگی در خانهها و سکوریت به عنوان درب مغازهها نیز کاربرد داشت. این روزها، شیشههای رنگی کوچک که تلألو رنگ زیبایی داشتند، جنبه هنری پیدا کرده و کمتر در خانههای عادی به کار میروند. نور آفتاب در آپارتمانها به کالایی گران تبدیل شده که هدر دادن حتی بخش کمی از آن، عاقلانه به نظر نمیرسد.
| برای خرید پنجره آکپا کلیک کنید. |
به مرور زمان و با متنوعتر شدن تولید شیشه و آینه، کاربرد این وسیله در صنعت ساختمان افزایش پیدا کرد. همچنین متناسب با تنوع محصول و ارتقای کیفی، هزینه خرید و نصب شیشه نیز افزایش چشمگیری پیدا کرد.
از 550 هزار متر مربع تولید روزانه شیشه در کشور، حدود 40 درصد آن به کشورهای همسایه به ویژه ترکیه و آسیای میانه صادر میشود و بقیه، در بازار داخلی توزیع میشود. این در حالی است که عمده نیاز کشور در این بخش از طریق 9 کارخانه تولید داخل تامین میشود و صرفا مواردی مانند رنگ پشت آینه و لمینیت شیشه طلقی اتومبیل از خارج کشور وارد میشود.
سهم اندک ارز در تولید شیشه و آینه، مانع افزایش جدی قیمت آن شد و در سال 1399 متاثر از عواملی همچون افزایش هزینه حملونقل و دستمزد نیروی انسانی، به طور میانگین شاهد 38 درصد افزایش قیمت در این بخش بودیم که کمتر از میانگین افزایش قیمت کالاهای عمومی است. از حدود 1100 واحد فروش و نصب شیشه و آینه که در 5 سال گذشته در تهران فعالیت میکردند، 400 واحد تغییر شغل دادهاند که علت آن، افزایش تولید در و پنجرههای دوجداره در کارخانههای صنعتی است.
به طور کلی قیمت مقطوعی برای شیشهبری و آینه وجود ندارد و قیمتها در این بخش، صرفنظر از کارکرد، جنس و ابعاد، به محله و منطقه ارائه خدمات نصب شیشه و آینه هم ربط دارد. شیشه بالکن، درب شیشهای، دیوار شیشهای دوجداره و آینهکاری آرایشگاه زنانه از جمله مهمترین خدمات ارائه شده توسط شیشهبریها هستند.
منبع: باشگاه دروپنجره نما